Οι ταινίες του 14ου Φεστιβάλ ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

23 Μαρ 2012 από

Τα παρακάτω είναι μια μικρή επιλογή μερικών από τα 174 (!!) φιλμάκια που προβλήθηκαν στο φεστιβάλ.

Αίθουσα "Ολύμπιον"

Η ιστορία της Ελλάδας.

  • ΒΑΣΙΛΗΣ ΖΑΧΑΡΩΦ, Ο ΜΥΣΤΗΡΙΩΔΗΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΤΗΣ ΕΥΡΩΠΗΣ. Η ιστορία του πλουσιώτερου ανθρώπου του μεσοπολέμου, που συνδιοργάνωσε τους δύο παγκοσμίους πολέμους πουλώντας όπλα.
  • ΚΑΛΗΜΕΡΑ ΚΥΡΙΕ ΜΑΡΣΑΛ. Το ιστορικό του σχεδίου Μάρσαλ, που δόθηκε ως οικονομική βοήθεια στην Ελλάδα, η οποία απετέλεσε το  δοκιμαστικό πεδίο για την προώθηση των συμφερόντων και της ιδεολογίας της Αμερικής στην Ευρώπη.
  • ΟΛΙΓΑΡΧΙΑ. Ο μυστικός ακήρυχτος πόλεμος μιας χούφτας τραπεζιτών και πολιτικών, που κυβερνούν τον κόσμο περιφρονώντας τη δημοκρατία.
  • ΑΓΑΝΑΚΤΙΣΜΕΝΟΙ.  Μυθοπλαστική αφήγηση και όχι ντοκιμαντέρ, με εικόνες από τις διαμαρτυρίες στην πλατεία Συντάγματος και την Ισπανία.
  • ΠΕΡΙΜΕΝΟΝΤΑΣ ΤΗ ΡΟΖΑ. Η οδύσσεια και τα βιώματα των πολιτικών προσφύγων από το τέλος του εμφυλίου μέχρι σήμερα.

Ιστορίες κατατρεγμένων.

  • Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΩΝ ΛΑΒΙΝΓΚ. Η συγκλονιστική ιστορία ενός ζευγαριού (μαύρης – λευκού) στην Βιρτζίνια της Αμερικής, τη χώρα των φυλετικών διακρίσεων.
  • Η ΤΙΜΗ ΤΟΥ ΣΕΞ. Η κακοποίηση γυναικών από την ανατολική Ευρώπη, που έρχονται στις Ευρωπαϊκές χώρες αναζητώντας μάταια μια καλύτερη ζωή.
  • Η ΑΝΤΙΠΕΡΑ ΟΧΘΗ. Το δράμα μιας οικογένειας λαθρομεταναστών από το Ιράν, όταν πνίγηκαν τα δύο τους κορίτσια στον Έβρο, από την απληστία των διακινητών, που τους μετέφεραν παράνομα στην Ελλάδα.
  • ΕΒΡΟΣ Η ΑΛΛΗ ΟΧΘΗ. Συναλλαγές και διαδικασίες διακίνησης λαθρομεταναστών από την Τουρκία στην Ελλάδα.
  • ΕΙΔΙΚΗ ΠΤΗΣΗ. Απέλαση μεταναστών από την Ελβετία.  Ιστορίες ανθρώπων της εποχής μας, ηττημένων από τον φόβο και το άγχος.
  • ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΤΟΥ ΓΚΟΥΛΑΚ.  Τραγικά θύματα του καθεστώτος Στάλιν στα στρατόπεδα καταναγκαστικής εργασίας της Σιβηρίας.
  • THE OUTCASTS. Στη Γκάνα, καταδικάζονται ακόμα γυναίκες για μαγεία και αναγκάζονται να φυτοζωούν, εξόριστες, με τα παιδιά τους.

Αγώνες για το δίκιο μας.

  • ΠΙΚΡΟΙ ΣΠΟΡΟΙ. Η κατάρα των γενετικά τροποποιημένων σπόρων, με παράδειγμα τα βιώματα γεωργών στην Ινδία.
  • ΜΙΑ ΧΟΥΦΤΑ ΓΕΝΝΑΙΟΙ ΑΝΘΡΩΠΟΙ. Ο αγώνας χωρικών της Μαύρης θάλασσας για να προστατέψουν την περιοχή τους από τις αδηφάγες ιδιωτικές εταιρείες.
  • ΑΠΑΛΛΟΤΡΙΩΣΗ. Η ΔΕΗ εκδιώκει στην  Ελλάδα κατοίκους από τα σπίτια τους για να αναπτύξει νέα λιγνιτωρυχεία.

    Κόσμος ως αργά τη νύχτα

Ξένες Εθνικότητες

  • ΤΟ ΜΕΓΑΛΕΙΟ ΤΗΣ ΠΟΡΝΗΣ. Μια αναφορά στην πορνεία, της Ταϋλάνδης, του Μπαγκλαντές και του Μεξικού, που μας δίνει μια αίσθηση του πως θα μας ήθελαν οι μεγάλοι της Γης.
  • ΑΝΕΠΙΘΥΜΗΤΕΣ ΣΤΗΝ ΤΕΧΕΡΑΝΗ. Ένα ερασιτεχνικό, αυτοβιογραφιθκό φιλμ, που όμως μας δείχνει ένα σύγχρονο Ιράν, όπως δεν θα φανταζόμασταν ότι υπάρχει.
  • ΕΘΝΙΚΗ ΟΔΟΣ 181.  Ένα ταξίδι στο Ισραήλ και την Παλαιστίνη.

Η δικαιοσύνη στην εποχή μας

  • Η ΠΑΓΙΔΑ ΤΟΥ ΓΚΟΥΑΝΤΑΝΑΜΟ.  Η ιστορία ενός Γερμανού, που φυλακίστηκε εκεί για 5 χρόνια, της αμερικανίδας δικηγόρου, η οποία με υπομνήματά της νομιμοποιούσε τα βασανιστήρια, αλλά και ενός αξιωματικού του Ναυτικού που υπηρετούσε εκεί και έχασε τη θέση του καταδικασμένος σε φυλάκιση, επειδή έπραξε κατά συνείδηση αντιδρώντας σε όσα εκεί συνέβαιναν.
  • ΜΠΙΠ. Θανατοποινίτες στην Αμερική.  Μια μητέρα που αγωνιά για τον γιο της, Ένας θανατοποινίτης  που αθωώθηκε μετά 22 χρόνια και διηγείται τη ζωή του, αλλά και η εβδομαδιαία τελετουργία της θανατικής ποινής.
  • ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΕΙΣ ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΕΚΤΕΛΕΣΗ.  Ένα κινέζικο (τραγικό) τοκ- σόου. Τραγικές συνεντεύξεις από θανατοποινίτες λίγο πριν την εκτέλεσή τους, σε ένα κράτος που πλουτίζει πουλώντας στο εξωτερικό τα όγανά τους.
  • Η ΥΠΟΘΕΣΗ ΣΑΜΟΥΡΑΪ.  Η κινηματογράφηση μιας δίκης στην Δανία, μας δείχνει τον τρόπο σκέψης των συμμετεχόντων, αλλά και τη λειτουργία της δικαιοσύνης σε μια Ευρωπαϊκή χώρα.

Αξιαγάπητοι άνθρωποι.

  • ΚΑΤΙΝΟΥΛΑ. Η ζωή μιας Ελληνίδας γριούλας στην Αίγυπτο. Μια αξιαγάπητη γιαγιά που αδιαφορεί για τα πολλά χρήματα που διαθέτει.
  • ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ. Στοχασμοί μιας 86χρονης για το γήρας.
  • ΣΑΓΙΟΜΙ. Μία Ιαπωνίδα παντρεμένη στην Κρήτη, επισκέπτεται την Ιαπωνία μετά από 35 χρόνια. Μια κινηματογραφική ματιά στις ιδιαιτερότητες δύο διαφορετικών πολιτισμών.
  • ΟΥΤΕ ΚΟΚΚΑΛΑ, ΟΥΤΕ ΠΕΤΣΑ. Μια χαρούμενη και αξιολάτρευτη ροκ μπάντα ψαράδων εν πλω.
  • Ο ΤΥΦΛΟΣ ΨΑΡΑΣ. Τυφλός και χωρίς χέρι ψαρεύει στα 70 χρόνια του στη θάλασσα.
  • ΤΑΓΚΟ-ΧΑΣΑΠΙΚΟ.  Το φιλμ ενός Έλληνα δεύτερης γενιάς, που ζει στην Αργεντινή, σύμβολο της ξενιτιάς και του ξεριζωμού, αλλά και της νοσταλγίας για την Πατρίδα.
  • Η ΑΥΓΗ ΜΙΑΣ ΝΕΑΣ ΜΕΡΑΣ.  Η ιστορία ενός Νοτιοαφρικανού πλαστικού χειρουργού, που αφοσιώθηκε στη βοήθεια αναξιοπαθούντων σε χώρες της Αφρικής.
  • ΞΥΠΝΗΣΕ Ο ΣΟΥΛΤΑΝ ΑΧΜΕΤ. Το φιλμ ενός Γερμανού, που ζει εδώ και 19 χρόνια στην Κρήτη και βοηθάει, παράλληλα με την εργασία του,  παιδιά και  μετανάστες.

Η θαυμάσια Ελλάδα μας.

  • Ο ΠΡΩΤΟΣ ΥΠΟΛΟΓΙΣΤΗΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ. Η συναρπαστική ιστορία του μηχανισμού των Αντικυθήρων.
  • ΞΕΡΟΛΙΘΙΕΣ. Οι χτίστες πέτρας της Σίφνου και οι ξερολιθιές τους.
  • ΤΟ ΑΡΧΑΙΟΝ ΟΣΤΡΑΚΟΝ. Ετυμολογία και φιλοσοφία της Ελληνικής γλώσσας.

Αυτές είναι λίγες αναφορές σε προβολές που μας εντυπωσίασαν.

Τις ταινίες στις ενότητες Η ιστορία της Ελλάδας,  Ιστορίες κατατρεγμένων και Η δικαιοσύνη στην εποχή μας, καλό θα ήταν να τις δει ο καθένας μας, αλλά τα φιλμ Ζαχάρωφ, Μάρσαλ, Ολιγαρχία, Πικροί σπόροι, Αντίπερα όχθη, Γκουαντάναμο και Περιμένοντας τη Ρόζα, θα έπρεπε να τα έχει δει ο κάθε Έλληνας, γιατί έτσι μόνο θα καταλάβουμε το πώς άρχισε η νεότερη ιστορία μας, αλλά και το που οδηγούμαστε.

Πιστεύω επίσης ότι θα ήταν μια μεγάλη προσφορά στον Έλληνα αν όλα τα φιλμάκια αυτά προβάλλονταν στην Τηλεόραση, σε ώρες μεγάλης ακροαματικότητας, ώστε να μπορεί να τα δει ο καθένας (εργαζόμενοι, παιδιά και άτομα μεγάλης ηλικίας).

Είναι απογοητευτικό και χαρακτηριστικό της επικρατούσας κατάστασης, το να    προωθούνται οι χαμηλού επιπέδου ταινίες Τούρκων και Αμερικανών  παραγωγών και να πληρώνονται δικαιώματα σε αυτούς και να μην προβάλλονται και να μην βοηθούνται οι δικοί μας σκηνοθέτες.

Λίνος Κουντουράς

Γράψτε ένα σχόλιο

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

*